20 mars 2015

Träff med Trafikverket

Träff med Trafikverket
Fredagen den 6:e mars hade Kommunstyrelsens arbetsutskott en träff med tre representanter från Trafikverket och bygderådet har tagit del av en rapport från Kjell Fransson (FP).

När det gäller tågstopp i Godegård så hänvisar man till att flera andra aktörer inte är intresserade, bl a Kollektivtrafikmyndigheterna i Östergötland och Örebro län, samt Tåg i Bergslagen (TiB). Intresserade för ett tågstopp är däremot Motala kommun, Tågkompaniet och Bygderådet i Godegård. Men det är inte tillräckligt hävdade man.
Kjell påtalade som han ansåg vara två felaktiga påstående i Trafikverkets utredning. De menar att ett tågstopp i Godegård skulle rubba trafikflödet av den intensiva godstrafiken. Idag går det ca 35 godståg/dygn. Det är färre än för några år sedan, p g a mindre exportgods till Europa. Mellan Hallsberg och Motala går det ca 50 tåg/dygn, medan det mellan t ex Kristinehamn och Karlstad går det ca 85 tåg/dygn. Och då är det enkelspår hela sträckan inklusive tågstopp på två orter för samtliga lokaltågsturer.
Kjell påtalade också att de angav ett investeringsbehov på ca 10-15 milj kr för Trafikverket. Den kontakt vi har i Trafikverket hävdar att det inte behövs några investeringar alls på järnvägsanläggningen för ett tågstopp. Ev endast för en elektronisk tidtabellstavla. De investeringar som behövs står kommunen för. Det är en enkel perrong, p-plats, staket, mm för ca 0,5 milj kr.
Dessa påpekande kommenterades inte alls, utan man hänvisade återigen att det inte fanns någon samsyn från samtliga inblandade aktörer. Man menade att det skulle bli lättare med ett tågstopp när dubbelspåret är klart förbi Godegård. Å andra sidan talar då vi om helt andra investeringar i den lokala infrastrukturen, kanske de 10-15 milj kr som nämndes i utredningen.
Nästa drag blir för kommunen att övertyga Kollektivtrafikmyndigheten i Östergötland och Tåg i Bergslagen, (TiB).
I övrigt meddelades det en hel del goda nyheter:
Utbyggnaden av dubbelspår mellan Degerön och Hallsberg pågår i etapper och sista sträckan blir Degerön-Jakobshyttan som påbörjas 2020. Hela sträckan ska ha dubbelspår senast 2025, förmodligen ett par år tidigare. Det är tidigare än vad som har utlovats tidigare.
Rv 50 ska få ny sträckning mellan Medevi och Brattebrobacke och mellan Nykyrka och Medevi ska den breddas. Hela sträckningen blir 1+2-väg alternativ 1+1. Allt ska vara klart 2020.
Vägplanen för rv 34 mellan Motala och Borensberg fastställdes så sent som igår. De överklagande som hade inkommit beaktades inte av regeringen och därmed är vägplanen fastställd. När ombyggnaden ska påbörjas var dock inte känt. (Ett hus har dock nyligen rivits längs den nya sträckningen).
Trafikverket ska se över följande delar av sitt vägnät i norra delen av Motala tätort. Infarten till Bromma -området, korsningen Metallvägen/Slingerbulten/Dysättersvägen (vid biltvätten) och Kolmetorpsvägen.  Den senare vägen har mycket tung trafik; 17 % mot normalt 10-12 %.
Trafikmätning på bron och i stan ska göras av kommunen och Trafikverket under tiden 9-15/3.
Ett forskningsprojekt ska genomföras för att undersöka vilka samhällseffekter som BanaVäg-projektet har fått i västra Östergötland.
Ja, det var ett axplock om vad som diskuterades.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.