13 apr. 2015

Rapport från möte mellan Tåg i Bergslagen, Motala kommun och Bygderådet.


TiBiGodegård.JPG
Foto: Johan L Nopp
Från vänster: Anders Bengtsson Motala kommun, Ulf Gustavsson Bygderådet, Hugo Oljemark Tåg i Bergslagen och Leif Sjögren Motala Kommun.




Den 6:e mars hade kommunstyrelsens arbetsutskott en träff med tre representanter från trafikverket där man hänvisar till att flera andra aktörer inte är intresserade, bl a Kollektivtrafikmyndigheterna i Östergötland och Örebro län, samt Tåg i Bergslagen (TiB). Intresserade för ett tågstopp är däremot Motala kommun, Tågkompaniet och Bygderådet i Godegård. Men det är inte tillräckligt hävdade man.

Detta föranledde till att Bygderådet tog kontakt med Tåg i Bergslagen för ett möte. Hugo Oljemark VD för Tåg i Bergslagen erbjöd sig att komma till Godegård den 8:e april. Motala kommun var också intresserade av en träff för att visa sitt intresse.

Hugo Oljemark angav att han hade först förstått att frågeställningen hade handlat om en pendeltågsperrong och kontrollerat med statistiken hos SCB vilket gav en tydlig bild av att resande underlaget inte räcker och det fick bli svaret från Tåg i Bergslagen. Hugo anser också att frågan bör avgöras mellan kollektivtrafikmyndigheterna i Östergötland och Örebro län.

Bygderådet vill göra det absolut klart att vi alltid har haft en och samma ståndpunkt i den här frågan och det är en mindre perrong för att prova om det tilltänkta resandeunderlaget håller innan man beslutar om två perronger för dubbelspåret. Det är en ansvarsfull hållning eftersom man aldrig kan veta om resandeunderlaget verkligen räcker. Sedan stannar ju tåget ändå idag och vi säger bara, varför inte prova när det ändå stannar?

Leif Sjögren lade till att han hade träffa en av Trafikverkets projektledare för dubbelspårsutbyggnaden Sven Bertil Götvall som hade uttryckt att de är beredda att bygga en station om det finns intresse hos berörda regioner och trafikföretag.

Anders Bengtsson som bor i Grytgöl i norra Finspång pendlar till Motala varje dag och att Godegård skulle bli han närmaste station.


Vi berättade att vår ordförande som tidigare kört buss i Godegård berättat för oss att det finns några barn i Norra Godegård som tvingas åka buss först till Godegård och sen byta till en ny buss till Motala. Därmed spenderar dessa barn ungefär två timmar enkel resa varje dag bara i restid.

Efter en stunds fika gick vi ut på platsen där Ulf hade planerat att den provisoriska perrongen skulle ligga och berättade främst för Hugo Oljemark hur han tänkt sig funktionen av den.

Hugo ville därefter se hur rak och lång sträckan till perrongen var för att göra sig en uppfattning om det var möjligt att stanna där.

På vägen tillbaks till bilarna fick vi ett löfte av Hugo att Tåg i Bergslagen ska skriva till trafikverket och be att få stanna i Godegård för att pröva om resandeunderlaget finns.

Med detta stöd från Tåg i Bergslagens VD Hugo Oljemark känns det som vi i Godegård har prickat av ytterligare ett hinder på spåret.

Johan L Nopp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.